Projekt Krajská setkání pracovníků OSPOD a zástupců doprovázejících organizací realizujeme ve spolupráci se sociálními odbory všech krajů ČR přímo regionech. Aktuální informace k plánovaným akcím v jednotlivých krajích naleznete  zde →

Partneři projektu: Krajské úřady ČR
Termín realizace projektu je 5/2024 – 9/2025

Hlavním záměrem projektu je poskytnout informace k aktuálním metodikám v doprovázení všem aktérům podpory dětí v náhradní rodinné péči. 

V roce 2024 jsme vydali pro pracovníky OSPOD a pracovníky doprovázejících organizací náhradní rodinné péče metodický materiál Základní rámec doprovázení, který má za cíl sjednotit praxi za účelem zvýšení kvality pěstounské péče v ČR.  Na setkání pracovníků OSPOD a doprovázejících organizací dokument osobně představí lektor z řady autorů. Na tvorbě dokumentu se podíleli zástupci organizací s dlouhodobou zkušeností a významným dosahem v doprovázení pěstounů Amalthea z.s., Centrum pro dítě a rodinu Valika, z.s.  o.p.s., Centrum pro náhradní rodinnou péči, o.p.s., Centrum psychologické pomoci, p.o., Dobrá rodina o.p.s., PREVENT 99 z.ú. a zástupce ALTER EGO – institut pro podporu vzdělanosti, z. s. V souvislosti se službou doprovázení pěstounských rodin představujeme rovněž metodiku Doprovázení v rámci pěstounské péče příbuzných – se zvláštním zřetelem pro doprovázení před uzavřením Dohody. Vzhledem k tomu, že v pěstounské péči příbuzných je umístěno nejvíce dětí a jde o nejrozšířenější typ pěstounské péče, je metodika ověřená v praxi pěti krajů šířena i do ostatních krajů ČR.  A prezentujeme také cenné know-how „Kompetenční model doprovázení, které nabízí ucelený systém řízení kvality lidských zdrojů. Tento nástroj, zahrnující i on-line aplikaci, je možné uplatnit jak při personálním plánování a náboru nových pracovníků, tak při zvyšování jejich kvalifikace a systematickém rozvoji. 

Cíle projektu

  • Seznámení zástupců OSPOD, NO, KÚ s aktuálními přístupy a postupy v doprovázení pěstounských rodin a podpora pracovníků v jejich aplikaci na úrovni krajů i obcí
  • Zjištění potřeb, podnětů a zkušeností z praxe k jednotlivým tématům v každém kraji
  • Osobní setkání odborníků v oblasti doprovázení z Vašeho kraje a příležitost ke sjednocení a obohacení postupů, vzájemné sdílení informací a kontaktů 

 

 

Nadace Sirius ve spolupráci s Městskou knihovnou v Praze uspořádala dne 19. 2. 2024 konferenci pod názvem Digitální doba a její dopady na duševní pohodu dětí.

Konference se zaměřila na současnou digitální dobu, která ovlivňuje každého z nás a zejména pak děti. Co lze dělat, aby nás digitální technologie zcela nepohltily a život s nimi byl bezpečný a neměl negativní dopady na duševní pohodu dětí i nás dospělých? O problematice nadužívání digitálních technologií přednášeli odborníci věnující se tomuto tématu.

Konference byla určena zejména pro pracovníky škol, knihoven a další odborníky pracující s dětmi a zúčastnilo se jí více jak 200 účastníků.

Záznam celé konference je zdarma ke shlédnutí:


Přístupu k technologiím u dětí i samotné konferenci se věnujeme také v podcastu Šance Dětem - Děti musíme chránit před dravým digitálním marketingem:


Prezentace přednášejících ke stažení:

Michal Miovský, přednosta Kliniky adiktologie a proděkan 1. lékařská fakulty Univerzity Karlovy v Praze, informoval o důležitosti školské prevence a představil interaktivní platformu podpory duševního zdraví a prevence rizikového chování – iPREV, systémově ukotvenou prevenci (preventivní programy určené školám, školským zařízením a externím poskytovatelům).

Kateřina Lukavská, psycholožka působící na Katedře psychologie PedF UK a na Klinice adiktologie 1. LF UK, zaměřila přednášku na nadměrné a problémové užívání digitálních médií, co jsou a nejsou digitální závislosti, jak vznikají, jaké jsou příznaky závislosti, jaký mají dopad na lidský organismus a také jak je to s léčbou a prevencí vzniku závislosti na digitálních technologiích.

Radka Kůřilová, spoluzakladatelka spolku Replug me, informovala o tom, jak uvést digitální wellbeing do školní praxe.

Barbora Pšenicová, ředitelka organizace Nevypusť duši, se zabývala důležitostí duševního zdraví, které je součástí spokojeného života, ale mluví se o něm mnohem méně než o zdraví fyzickém.

Diana Burdová, ředitelka organizace Linkin Sphere, představila aktivity organizace zaměřené na prevenci, a to již pro děti od mateřských škol.

Doporučené odkazy:

  • www.iprev.cz - Interaktivní platforma podpory duševního zdraví a prevence rizikového chování
  • www.replug.me - Pomáháme lidem najít zdravý vztah k technologiím i k sobě samým
  • https://nevypustdusi.cz - Nebojíme se mluvit o duševním zdraví a ukazujeme, jak o něj pečovat
  • https://slowtechinstitute.org - Zdravé způsoby používání technologií v osobním a rodinném životě existují
Labyrint sítě a ráj srdce – vzdělávací kurz (siteraj.cz)

Online kurz organizace Jules a Jim zdarma pro všechny, kdo mají zájem vést děti ke zdravému životu s digitálními technologiemi. Kurz poskytuje komplexní návod pro podporu digitálního wellbeingu, je postaven na příbězích i s audiem, s ukázkami dialogů z praxe a s odkazy na zdroje.

 
Téma rezonovalo také v médiích:

Fotografie z konference 

foto: Berenika Haladová a Kamila Badová:

Konference digitalni wellbeing1Konference digitalni wellbeing2Konference digitalni wellbeing3Konference digitalni wellbeing4Konference digitalni wellbeing5Konference digitalni wellbeing6Konference digitalni wellbeing7Konference digitalni wellbeing8Konference digitalni wellbeing9

Partnerskou organizací pro projekt je Amalthea z.s. (více na www.amalthea.cz)
Termín realizace projektu je 3/2023 – 2/2024

V rámci projektu se budeme soustředit na další šíření již existujících materiálů v tématu kontakt (Formulář pro vyhodnocení rizik kontaktu, Manuál Kontakt dětí v NRP s biologickou rodinou a Příběhy z praxe). Metodické materiály je třeba pracovníkům SPOD připomínat a podpořit pracovníky v jejich používání. Také vzhledem k vysoké fluktuaci zaměstnanců na OSPOD i v NNO je žádoucí o existenci materiálů znovu odborníky informovat.

Cíle projektu

  • Realizace 4 on-line setkání pro pracovníky krajských úřadů, OSPOD a NNO, kdy pozornost bude věnována obtížným tématům, se kterými se pracovníci setkávají v praxi.

Výstupy projektu

V období 3/2023 – 2/2024 se uskutečnily čtyři on-line semináře pro odbornou veřejnost na tato témata kontaktu:

  1. Jednorázový kontakt dítěte s rodičem  - PaedDr. Petra Pávková
  2. Nastavení kontaktů a proces návratu dítěte z náhradní péče - Mgr. Tereza Jandová
  3. Asistovaný kontakt - Mgr. Lucie Salačová
  4. Kontakt s dítětem ve výkonu trestu  - Mgr. at Mgr. Jana Kocourková, Mgr. Michaela Hlavová

Záznamy jednotlivých on-line seminářů naleznete zde: https://kontaktdetivnrp.cz/zaznamy-online-seminaru.html#informace

MSMT logotyp text CMYK czProjektu Výzvy, předpoklady a bariéry ústavní péče byla udělena ZÁŠTITA Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy.

Konference „PROBLÉMY A PŘEKÁŽKY ÚSTAVNÍ PÉČE V PERSPEKTIVĚ JEJÍCH PRACOVNÍKŮ“

V návaznosti na výzkum Výzvy, předpoklady a bariéry ústavní péče Nadace Sirius ve spolupráci s Ing. Alešem Juchelkou, poslancem Parlamentu ČR, uspořádala dne 14. 3. 2024 konferenci „PROBLÉMY A PŘEKÁŽKY ÚSTAVNÍ PÉČE V PERSPEKTIVĚ JEJÍCH PRACOVNÍKŮ“ v poslanecké sněmovně. 

Výzkumníci představili hlavní zjištění a situaci v dětských domovech, dětských domovech se školou, výchovných a diagnostických ústavech:

  • O umístění dítěte většinou rozhoduje volné místo v ústavu, nikoliv potřeby dítěte.
  • V ústavech převládá nedostatek personálu a slabé metodické vedení snižuje kvalitu péče.
  • Selhává celý systém, který má dítě podporovat, od OSPODů až po soudy.

Jednoznačným závěrem bylo, že malé změny nepomohou, je potřeba zásadní transformace ústavních zařízení.

V panelové diskusi „Možnosti využití výsledků výzkumu pro změnu ústavní péče“ vyjádřili své vize a návrhy ke změně odborníci z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva práce a sociálních věcí, Asociace náhradní výchovy z.s., Federace dětských domovů – FICE, z.s., Kanceláře Veřejného ochránce práv, Nadačního fondu Krok domů, SocioFactoru a Nadace Sirius. 

Konference byla určena pracovníkům zařízení ústavní péče o děti, pracovníkům pomáhajících organizací a dalším aktérům systému náhradní péče, zúčastnilo se jí více jak 212 účastníků.

Záznam celé konference je zdarma ke shlédnutí:

Prezentace přednášejících ke stažení:

pdfVýzvy_předpoklady_a_bariéry_ústavní_péče_Topinka-Lipová.pdf776.34 KB

Konference v médiích:

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/546418-hrozi-kolaps-ustavni-pece-deti-v-ni-pribyva-experti-a-zarizeni-v-cesku-chybi

https://www.novinky.cz/clanek/domaci-do-detskych-domovu-by-nesmely-prichazet-deti-do-sedmi-let-planuje-ministerstvo-40464211

Informace o projektu:

Termín realizace: 9/2022 – 12/2023

Myšlenka tohoto projektu vznikla z průběhu konference o aktuálních tématech v oblasti ohrožených dětí, kterou Nadace Sirius pořádala v květnu letošního roku v prostorách Poslanecké sněmovny. Jedním z témat byla i transformace náhradní péče o děti, kdy prezentace paní Mgr. Kláry Chábové vyvolala intenzivní diskusi. Nadace proto přislíbila organizačně zajistit setkání, kde budou moci pracovníci zařízení ústavní výchovy vyjádřit svůj postoj. 

Cílem tohoto projektu je provedení tzv. AS-IS analýzy, která je zaměřena na identifikaci aktuálních problémů a bariér, příležitostí a výzev, nebo slabých a silných stránek aktuálního stavu zkoumané oblasti. V tomto případě půjde o analýzu bariér, problémů a výzev současné ústavní péče, která spadá do gesce MŠMT. Cílem analýzy není definovat, jak má vypadat potřebná změna ústavní péče (transformace), ale poskytnout odborný a adekvátní podklad pro návrh takové změny, např. seznam problematických aspektů, které v současnosti komplikují výkon ústavní péče. V praxi obvykle na AS-IS analýzu navazuje návrhová část – TO-BE analýza (návrh transformace), která však není součástí tohoto projektu.

Vstupní informace pro analýzu budou získány pomocí vzájemně propojených a tematicky zacílených skupinových diskusí. Těch se budou účastnit zástupci různých typů zařízení a různých profesí. Diskusí se nebudou účastnit žádní odborníci mimo ústavní péči, protože cílem analýzy je získat výpověď o ústavní péči zevnitř. Výsledek analýzy bude zpracován do závěrečné zprávy, která přehledně shrne zjištěné problémy, bariéry, příležitosti a výzvy ústavní péče. Smyslem analýzy není stav hodnotit, ale popsat pohled na situaci zevnitř.

Z diskuse ve veřejném prostoru je patrné, že téma transformace není stále uzavřeno a je důležité, aby se do debaty zapojovali také zástupci ústavních zařízení. Pro úspěšnou transformaci zařízení je třeba nejen správně nastavit cíle transformace, ale také naplánovat realizovatelný postup, který k tomuto cíli povede. Základem takového plánu je vyhotovení kvalitní AS-IS analýzy. 

Projekt je realizován výzkumnou agenturou SocioFactor a Nadací Sirius za konzultační a odborné podpory Kanceláře veřejného ochránce práv, Federace dětských domovů a Asociace náhradní výchovy. Garanci nad projektem převzalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Strategický cíl:

Identifikace aktuálních problémů, podmínek a bariér v ústavní péči ve spolupráci se zástupci ústavní péče.

Dílčí cíle:

  • Zpracování závěrečné souhrnné zprávy, která bude identifikovat problémy, podmínky a bariéry současné ústavní péče pohledem zástupců ústavních zařízení. 
  • Šíření zprávy (direct maily, předání zákonodárcům, účast na odborných konferencích, seminářích) a její poskytnutí pro další diskuzi a jako podklad pro transformaci

Obsah a aktivity projektu:

Budou uspořádána 3 setkání (3x focus group) v rozmezí 3 měsíců, každý měsíc 1 setkání), každé v rozsahu cca 3-4 hodiny, účast cca 12 zástupců ústavní péče na každém setkání.  Bude se jednat o zástupce ústavních zařízení různé odbornosti (ředitelé, vedoucí vychovatelé, etopedi apod.)

Jsou vydefinována 3 základní témata, která jsou rozdělena do 3 skupin (3 fokusní setkání, pro každé téma ustanoveny 2 menší skupiny, celkem 6 malých skupin). 

Na každém fokusním setkání bude diskutována jedna skupina témat. Témata budou detailně rozpracována do podrobných scénářů. 

FG: CHARAKTERISTIKA DĚTÍ A S NIMI SOUVISEJÍCÍ POTŘEBY

  • Charakteristika dětí – typologie, projevy chování, potřeby dětí, kritéria pro rozhodnutí o umístění dětí apod.

2. FG: PŘIJETÍ DÍTĚTE A KAŽDODENNÍ ŽIVOT V ZAŘÍZENÍ s ohledem na typologii dětí – možnosti a způsoby práce s dítětem 

  • Dítě v průběhu péče (příchod, adaptace, vzdělávání, výchova a volný čas, majetek a materiální vybavení dětí, zdravotní péče apod.)
  • Rodina dítěte (kontakt, konflikty s rodiči apod.)

3. FG: ZÁZEMÍ ZAŘÍZENÍ s ohledem na naplňování potřeb jednotlivých skupin (typů) dětí (prostorové a personální) 

  • Umístění zařízení (velikost, kapacita, bezpečí dětí apod.)

Harmonogram

Od září do prosince 2022 bude probíhat přípravná fáze projektu. Realizace skupinových diskusí proběhne v období leden–březen 2023. Závěrečná zpráva by měla být finalizována v květnu 2023. Kromě zveřejnění zprávy budou výsledky analýzy prezentovány také na Rozpravách k ústavní péči v květnu 2023. 

Výstupy 

Partneři projektu: Amalthea z.s., Centrum psychologické pomoci p.o., Prevent 99 z.ú., Centrum pro rodinu a dítě Valika z.s., Centrum pro NRP, o. p. s., Dobrá rodina o. p. s., ALTER EGO – institut pro podporu vzdělanosti, z. s.
Termín realizace projektu je 1/2023 – 5/2024

Jako jedno z velmi aktuálních (a současně dlouhodobě systémově neřešených) témat se v současnosti jeví doprovázení pěstounských rodin, které je klíčovým mechanismem pro zajištění kvality poskytované pěstounské péče.  V obsahu, rozsahu a kvalitě služeb doprovázení pěstounských rodin jsou velké rozdíly a jedním z předpokladů pro zajištění kvalitního a efektivního doprovázení je definování minimálního rámce kvality doprovázení pěstounských rodin.  Na základě tohoto rámce bude možné následně stanovit finanční náročnost poskytovaných služeb v rámci doprovázení a hodnotící a kontrolní mechanismus. Toto potvrzují i výstupy členské schůze Asociace Dítě a Rodina ze dne 9. 11. 2022, kde bylo téma doprovázení předmětem jednoho z workshopů. V rámci diskuze bylo mimo jiné poukazováno právě na rozdílnou kvalitu doprovázení, absenci efektivního kontrolního mechanismu a absenci jednotně definovaného standardu kvality.

Cíle projektu

  • Diskuze a shrnutí dosavadní praxe a vytvoření rámce pro minimální kvalitu doprovázení pěstounských rodin.
  • Šíření vytvořeného materiálu mezi relevantní subjekty systému péče o ohrožené děti a rodiny (doprovázející organizace, orgány sociálně-právní ochrany dětí na úrovni obcí a krajů, MPSV a další)

Výstupy projektu

Pro tvorbu materiálu“ Základní rámce doprovázení“ Nadace Sirius iniciovala vznik pracovní skupiny vytvořené ze zástupců partnerských organizací, se kterými se pravidelně scházela po dobu dvanácti měsíců a intenzivně diskutovala a hledala shodu na obsahu, rozsahu a kritériích kvality každé dílčí činnosti realizované v rámci doprovázení. Proběhlo celkem 20 setkání, která představují přibližně 60 hodin diskusí. Další hodiny práce věnovali zapojení odborníci materiálu individuálně. Tento materiál mohl vzniknout pouze díky jejich velkému nasazení a vytrvalosti, za což jim velmi děkujeme.

Věříme, že na základě tohoto materiálu bude možné začít sjednocování praxe v oblasti doprovázení, které povede k větší transparentnosti, sladění očekávání jednotlivých aktérů, vyšší kvalitě a udržení jednotného standardu doprovázení.

pdfZákladní rámec doprovázení3.7 MB